HSC Express

Längd: 91 m. Bredd: 26 m. Passagerare: 836. Bilar: 160. Fart: ca 30 knop

 

Fartyget är av typen Incat 91 m och byggdes i Hobart, Australien. Hon har en lastförmåga på 450 ton och ett djup på 3,73 m.

 

HSC Express är utrustad med 4 st. Caterpillar modell 3618 med en sammanlagd maskinstyrka på 28 800 kW, framdrivningen består av 4 x LIPS L 145 D waterjets.

 

Vidare är fartyget utrustat med 10 livflottar för sammanlagt 1 000 personer samt 4 st. så kallade slides för snabbevakuering av passagerare.

 

 

Stabilisatorer

HSC Express är utrustad med stabilisatorer för att erbjuda en så bekväm överfart som möjligt.

 

I vårt fall heter det Wave Riding Controls, som är speciellt framtaget och utvecklas för vår fartygstyp. Vi har fyra stabilisatorer, eller som det heter trim plan och T-foils, varav två sitter i aktern och två längre förut.

 

Dessa arbetar konstant och efter fartygets rörelser och upphäver eller reducerar dessa. Det är ett system som visat sig vara ytterst effektivt och HSC Express är ett av få fartyg av samma typ som utrustats och använder dessa.

 

 

Hales Trophy - Blue ribbon

Blue Ribbon är ett vandringspris som introducerades av de transatlantiska rederierna på 1860-talet och tilldelas det fartyg som snabbast korsar norra Atlanten från väst till öst. Detta kompletterades senare med Hales Trophy som kan erhållas i både öst/västlig och väst/östlig riktning.

 

HSC Express fick den prestigefyllda trofén Hales Trophy 1998 när hon den 9 juni på 3 dagar, 9 timmar och 40 minuter seglade österut från New York till Tarifa i Spanien under sitt dåvarande namn Catalonia. Tiden står sig idag fortfarande som den näst bästa!

 

 

 

GOTLANDSBÅTEN AB

Färjeleden 2

621 57 Visby

0498 12 20 80

info@gotlandsbaten.se

NYHETER

Mynewsdesk

FÖLJ OSS

Facebook

 

OM GOTLANDSBÅTEN

Kontakt